Sa luam spre exemplu o stire vazuta pe vremea sarbatorilor, pe postul principal al trustului MediaPRO. Un copil sarac, dintr'un oras sarac ( Bucuresti :) ) dintr'o familie saraca si tot asa, este trist de Craciun. De ce ? Pentru ca nu are bicicleta. Acest copil mai are 7 frati care stau in acelasi apartament/garsoniera nu mai stiu, oricum tragedie mare. Ce s'au gandit briliantii reporteri, sa ii faca un cadou surpriza si apoi sa se laude tarii intregi cu fapta buna pe care au facut'o ei. Au luat frumos bicicleta, i'au dat'o copilului, i'au dictat cum sa multumeasca, sa se puna in genunchi de fericire s.a.m.d. Apoi in camera de editare au bagat o bucata de jale ca mai nu era cantata de un lautar, si tot felul de cadre cum copilul merge pe jos (pentru ca nu are bicicleta) spre scoala, ca nici macar ghiozdan nu are (din ala n'ati putut sa'i luati, da n'are nevoie acum ca are bicicleta).BA, ca sa ma exprim pe limbajul vostru porcin, cu ce pula mea il ajuta pe el trotineta aia de 2 bani?! O sa aiba ce sa manance iarna asta?! O sa duca o viata mai buna ?! Inteleg gestul de a darui, e okey, dar nu doar pentru a te lauda tu, un trust multimiliardar, ca ai luat o bicicleta la un plod amarat. Celorlati 7 frati le'ai daruit ceva?! Si na, reactia românului : " Uite saracu copil ce fericit se plimba el acum, ce buni is astia ca baga in seama si oamenii mici " .... Mai multe nu spun ca is prea multe tampenii si chiar nu are rost ca nu schimba cu nimic disperarea de rating.
O alta stire care mi'a provocat greata am vazut'o acum cateva zile, in legatura cu criza si apocalipsa care va cuprinde tara noastra daca intram in recesiunea cea temuta. Se spunea asa, ca in Bulgaria oamenii au iesit pe strada, cu pietre, sticle, batai pentru ca nu le'a placut decizia guvernului referitoare la criza. Apoi au mentionat ca noi bravii vecini ai Bulgariei vom pati la fel, lupte pe strada, furturi din magazine, meteoriti, potop, cutremur, lacuste, foc, para, Mariah Carey. Si dai cu filmulete luate de cine stie unde cu batai, spargeri si muzica plina de viori triste, de genul coloanei sonore Requiem for a Dream si alte tampenii concepute sa iti intre in minte si sa provoace frica. Deoarece aceste supranumite "stiri" sunt de fapt o campanie sa inspire frica in omul de rand, sa il faca sa creada ca este singur si toata lumea este impotriva lui, si ca nu poate face nimic, nimeni nu il poate proteja de pericolul iminent, sa stea in casa si sa fie in siguranta, facut sa creada ca singura lui sansa de a mai scapa sa cumpere un televizor LCD la reducere de la DOMO, mancare de la CARREFOUR, dulciuri de la KAUFLAND, biciclete de la METRO, calculatoare de la ALTEX, telefoane mobile de la COSMOTE, abonamente de la ORANGE, internet de la VODAFONE, software de la MICROSOFT, IPOD de la APPLE, credite de la ING, BCR, BRD, RAIFFEISSEN, apartamente de la GREEN VILLAGE, RESIDENZ, PALACE, sa manance la MCDONALDS, BURGER KING, KFC, sa bea PEPSI, iaurt de la DANONE, cafea de la JACOBS, TCHIBO, NESCAFE, bere BECKS, HEINEKEN, CARLSBERG, sa foloseasca creme NIVEA, lame de ras GILETTE, pasta de dinti COLGATE, deodorat MENNEN, sampon HEAD&SHOULDERS, ulei MOBIL, scule BOSCH, haine NIKE, ceasuri SWATCH, masini, camere digitale, toastere, frigidere ...
"The things you own end up owning you."
Tyler Durden, Fight Club by Chuck Palahniuk
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu